Sinds medio april staat de Seat Leon CUPRA 300 bij de dealers, vanaf vandaag ook op Gewoonvoorhem! Yes, wij hebben een klein weekje kunnen cruisen met deze auto. Hieronder leer je meer over het model en hoor je onze mening!

Cupra5 Cupra11

Sinds 2001

De Seat Leon CUPRA die sinds 2001 al op de markt is, is met de tijd behoorlijk veranderd. Het zeer uitgesproken design van de Leon toen der tijd is ondertussen een stuk meer mainstream geworden. Ook technisch gezien zijn er grote stappen gemaakt. Eén van de grootste verschillen met voorgaande jaren is misschien wel de mogelijkheid voor 4Drive, oftewel vierwielaandrijving.

De variant die wij reden was geen 4Drive, maar was een voorwiel aangedreven en handgeschakelde variant. Iets wat de pret zeker niet mag drukken.

Het interieur

Zodra je in de nieuwe Seat Leon CUPRA 300 stapt merk je meteen dat de kwaliteit van het interieur steeds dichterbij de Duitse premium merken in dit segment komt. De stoelen, dashboard en de afwerking alom voelt fijn en degelijk aan. Maar heb je echt het gevoel dat je in het topmodel van de Seat Leon stapt? Ja en nee….

Het Dashboard en stuur is vrij standaard, op een racevlaggetje na krijg je hierdoor niet het idee dat je in het topmodel zit. De stoelen zijn daarentegen een grote plus in het interieur, waardoor een grote injectie van sportiviteit wordt toegevoegd. De LED-verlichting rondom trekt ook zeker de aandacht in het interieur waarbij veel kleuren te kiezen zijn.

Cupra12 Cupra14 Cupra15

Het nieuwe infotainment systeem, dat weergegeven wordt op een 8″ touchscreen, voelt zeer goed en intuïtief aan. Het reageert snel, is prettig te bedienen en heeft een fijne lay-out waar je snel aan went. De full link technologie maakt het mogelijk om je smartphone en verschillende apps aan de auto te koppelen. Zo is bijvoorbeeld Spotify met daarbij jouw eigen playlists makkelijk te koppelen. Daarbij levert het Seat Sound een erg goede geluidskwaliteit, het maximale geluid is echter niet heel erg hard.

Waar het echt om draait bij een CUPRA

Enfin, dan het belangrijkst voor de echte CUPRA rijder, de performance en wegligging! De Seat Leon CUPRA 300 beschikt over een 2.0 TSI-motor met 300 pk en 380 Nm koppel. Dit zorgt ervoor dat de Seat Leon CUPRA 300 een begrensde topsnelheid heeft van 250 km/u en in 6,0 seconden van 0-100 gaat. Iets wat overigens sneller aanvoelt omdat de auto op lage snelheid, door de voorwielaandrijving, even zijn grip moet vinden.

Wat het blok erg fijn maakt is het maximum koppel dat bij 1.8000 tpm al beschikbaar is. Hoe ervaar je dit in de praktijk? Onderin de toeren voelt het blok al krachtig aan. Dit zorgt ervoor dat, bij lage toeren, de auto comfortabel rijdt. Jank je het blok boven de 4000 toeren,…. tja wordt de auto toch echt een stuk feller en sportiever. Met andere woorden, motorisch gezien echt een heerlijke allrounder!

Dan hebben we nog niet gesproken over de wegligging, één van de punten waar de Seat Leon CUPRA 300 voor ons misschien wel de meeste punten op scoort. Het hydraulische Haldex VAQ-sperdifferentieel maakt hierbij echt het verschil. Het elektronisch aangestuurde sper verdeelt de aandrijfkrachten, in dit geval tussen de voorwielen, naar de kant waar dit het meest nodig is. De mate van correctie is mede te bepalen met de beschikbare rijstanden; comfort, sport, eco, individual en CUPRA. Mocht het nodig zijn kan het sper zelfs 100% naar één wiel sturen. Wat doet dit met de wegligging? Veel! Ga jij met de Seat Leon CUPRA 300 lekker sportief door de bocht, schroom dan juist niet om gas te geven. Wanneer je dit doet stuurt het systeem meer vermogen naar het buitenste wiel waardoor jij nog harder de bocht door kan dan je dacht. Het onderstuur ervaarden wij dan ook als minimaal en vonden de wegligging in de buurt liggen van de Focus ST die hierom bekend staat. Dit zorgt er ook voor dat je niet het idee hebt dat je teveel vermogen hebt voor op de voorwielen, waarbij de auto veel sneller onderstuur zou vertonen.

Wie zijn de concurrenten?

Wie zijn dan eigenlijk de concurrenten van de Seat Leon CUPRA 300? Met een vanaf prijs van 41.250,- euro is de Seat Leon CUPRA 300 wat ons betreft de meest betaalbare als we naar de concurrenten met vergelijkbare performance in dit segment kijken. Denk hierbij aan de Golf GTI Clubsport S (duurder), Golf R (duurder, standaard 4-wiel) en Focus RS (duurder, iets meer performance, 4-wiel en minder allround/meer hardcore). De Seat Leon CUPRA 300 is hierbij ook het meest een wolf in schaapskleren, of dat iets positiefs is? Dat verschilt per persoon.

Eindoordeel!

Cupra3 Cupra4

De Seat Leon CUPRA 300 is een fijne allround auto in dit segment. Het blok zorgt ervoor dat de auto heerlijk comfortabel rustig te rijden is waarbij het onderstel wel ietwat stug is hiervoor. Ga je sportief rijden, dan is het blok in hogere toeren, de wegligging mede door het sper en het toch wel lekkere geluid een combinatie om heerlijk van te genieten. Het interieur komt steeds dichter bij duurdere concurrenten en is een fijne plek om in te verblijven. Met de optionele 4Drive en DSG automaat is er nog meer ruimte om de Seat Leon CUPRA 300 samen te stellen hoe jij hem het liefst wilt!