Cars & Bikes

Gereden: Seat Leon

Seat heeft de Leon een facelift gegeven en wij mochten richting het aangenaam warme zuiden om ermee te rijden in Barcelona. Een facelift wordt cosmetisch gezien vaak niet als schokkend ervaren, zo ook de vernieuwde Leon. Maar naast de nieuwe 1.6 TDI en 1.0 TSI motoren is er nog veel meer nieuws.

Hoe is de nieuwe Leon te herkennen?

De huidige Seat Leon is sinds 2012 op de weg te vinden, toen al had de auto een scherper design dan zijn voorganger met een geheel vernieuwd interieur dat vandaag de dag nog heel goed mee kan. Wat Seat met de koets van de Leon heeft gedaan in deze facelift is het scherper maken van de huidige looks. De nieuwe neus mag het doen met een stel nieuwe lijnen die de auto een stuk breder maken en de achterkant heeft een subtiele diffuser gekregen. Ook de verlichtingsunits aan voor- en achterzijde zijn aangepast om het een sportiever geheel te maken. In de FR uitvoering zoals wij hem reden ziet dat er heerlijk sportief uit zonder een Cupra te pretenderen.

In het interieur en onderhuids is de Leon weer up to date.

Seat luistert naar de wensen van de klanten en heeft daarop het interieur aangepast. Het gehele middenconsole is opnieuw ontworpen, de belangrijkste verandering is dat de handrem greep is vervangen door de elektronische variant. Er zijn nu twee makkelijk te bereiken USB poorten ingebouwd en je telefoon kan draadloos worden opgeladen, ook is er een GPS signaal versterker gemonteerd voor verbetering van het signaal in gebieden met minder bereik. Het multimedia systeem is naar de huidige standaard gebracht. Er zitten minder knoppen langs het scherm en de bediening van het menu is kinderspel, het werkt intuïtief, duidelijk en uiteraard makkelijk te verbinden met je telefoon middels de SEAT ConnectApp. Bij de versnellingspook zijn drie knoppen voor het starten/stoppen van de motor, een elektronische handrem en Hill Climb Assist.

Op het gebied van technologie heeft de Leon flinke stappen gemaakt. De recentelijk geïntroduceerde Seat Ateca deelt zijn technologie met de nieuwe Leon wat betekent dat de auto is volgehangen met de nieuwste snufjes die Seat te bieden heeft. Denk hierbij aan een hulpsysteem voor het filerijden; de auto zal accelereren, remmen en tussen de lijnen blijven. Tijdens filerijden rijdt de nieuwe Leon vrijwel autonoom. Kom je uit de file zal de rij assistentie je helpen met Adaptive Cruisecontrol en Lane Assist, het autonome rijden is niet werkzaam boven de 60 km/u. Ook kan de auto verkeersborden herkennen en automatisch remmen in noodsituaties als je het zelf niet meer kan of het gevaar niet ziet. Wel zo veilig.

Wat vinden wij van de nieuwe Leon?

We hebben zelf mogen rijden in een handgeschakelde Leon FR met 2.0 TDI 184 pk diesel motor. Dat Seat de auto stiller heeft gemaakt viel ons erg positief op. De rust werd nog eens versterkt door de ontzettend soepele twee liter dieselmotor. Moeiteloos en met rust aan boord schiet de auto in elk verzet door naar de gewenste snelheid. Een misser in het geheel was de reactie van het touchscreen, het mist de directe opvolging van de vinger of vingers (in het geval van in- en uitzoomen op de kaart). De instructies van de navigatie zijn duidelijk weergegeven op het 8 inch scherm en tussen de tellers op het dashboard. Voor het aanpassen van de rijmodus is op de middenconsole een knop waarmee je de gewenste instellingen kan selecteren van eco tot sport. Je merkt duidelijk verschil tussen elke modus zonder dat het wordt overdreven. Terugkijkend op het geheel, een bijzonder fijne auto waaraan je ziet dat Seat écht goed bezig is.

Mocht je los willen gaan in de configurator moet je nog eventjes geduld hebben, eind dit jaar zal Seat bestellingen aannemen en begin volgend jaar zal de uitlevering van de eerste modellen van start gaan. Je kan pagina in de gaten houden of hier inschrijven voor de nieuwsbrief.