Cars & Bikes

Gereden: Ford Mustang GT en 2.3 Ecoboost

Na een halve eeuw is het dan eindelijk zover, de iconische Ford Mustang staat bij de Nederlandse dealer, eindelijk!!. De nieuwe generatie Ford Mustang is in Nederland verkrijgbaar in twee modellen: de 2.3-liter Ecoboost en de 5.0-liter V8, het snelst accelererende productiemodel dat Ford ooit in Europa op de markt heeft gebracht!

Wij hadden het geluk dat we een week lang deze twee ‘pony cars’ mochten uitproberen.

Het design

Laten we beginnen met het design van de zesde generatie Ford Mustang. De geschiedenis van de Mustang begon allemaal in 1964, toen Ford de Mustang presenteerde. Sindsdien heeft de Mustang vele modellen gekend en eerlijk is eerlijk, ze waren niet allemaal even mooi!

Gelukkig heeft de Mustang zijn looks weer gevonden en is het écht een hele mooie wagen om te zien. Wat de auto een echte eyecatcher maakt is dat de klassieke ‘Mustang-elementen’ verweven zijn in een hedendaags uiterlijk, een hele mooi combo!

Je ziet dit onder andere in de duidelijk aanwezige zwarte grille. De inmiddels bekende ‘familie’ grille (die we al eerder zagen bij de ST) zie je er zeker in terug komen maar ook details van de klassieke ‘pony car’ zijn aanwezig. Het unieke design van de koplampen geeft de wagen een uitgesproken identiteit en hetzelfde geldt voor de achterkant. De klassieke achterlichten hebben een modern tintje gekregen, maar zijn zeker nog te herkennen als de lichten van een Mustang. De strakke lijnen die vanaf de motorkap via de zijkant naar achteren getrokken worden zien er ook erg gaaf uit.

Als je achter het stuur zit zie je meteen de lange en opvallende motorkap voor je. En we moeten zeggen.. dat helpt je goed herinneren dat je in een dikke Amerikaanse wagen rijdt!

Het uiterlijke verschil tussen de 2.3 Ecoboost en de V8 zit hem in de badges, grille en velgen. Bij de V8 staat er aan de zijkant 5.0 en het Mustang logo aan de achterzijde is vervangen door een GT-badge. De grille van de V8 is ‘iets’ agressiever gemaakt en de velgen sportiever.

Ford Mustang Fastback 2.3 Ecoboost

We begonnen de week met de ‘zuinigere’ Mustang 2.3 Ecoboost. Allereerst de specs, een 2.3-liter?? Dat is toch nooit genoeg voor een Mustang? Fout! De 2.3 Ecoboost zorgt namelijk voor maar liefst 317 pk (en een koppel van 432 Nm)! Het accelereren van 0 naar 100 km/u duurt slechts 5.8 seconden en het brandstofverbruik is 8.0 l/100 km (1 op 12/13) met 179 g/km CO2 emissie.

De 2.3 Ecoboost viel ons alles behalve tegen qua brandstofverbruik, als je rustig rijdt is de 1 op 12 ook nog daadwerkelijk te halen! Echter gaat de sportievere rijder gaat deze cijfers niet halen. Zowel de 2.3 als de V8 waren bij ons handgeschakeld, zodat we van een ultieme rijervaring konden genieten. De optionele Recaro stoelen zaten als gegoten en zorgden ervoor dat we stevig op onze plek bleven zitten bij de scherpere bochten.

Het geluid is toch even wennen. Via de speakers wordt het geluid van de 2.3 iets naar de voorgrond gehaald, om je zo het ‘pony car-gevoel’ te geven. Want zeg nou zelf, het geluid van een grommende motor hoort gewoon bij een Mustang.

De nieuwe Mustang Fastback 2.3 Ecoboost is te bestellen vanaf €52.800 en de Convertible 2.3 Ecoboost vanaf €59.240.

 

 

Ford Mustang GT Fastback 5.0-liter V8

De Mustang GT Fastback 5.0-liter V8 is het voorlopige topmodel in Europa. De 5.0-liter V8 is precies 1 seconde sneller dan de 2.3 en zet de teller in 4.8 seconden vanuit stilstand op de 100 km/u. De V8 is goed voor 421 pk en een koppel van 530 Nm.

Na het starten van de V8 begonnen onze harten al sneller te kloppen, wat een heerlijk geluid! Net als de 2.3 Ecoboost had ook de V8 hele fijne Recaro sportstoelen en goed zittende stoelen heb je bij deze Mustang GT wel nodig! Gas bijgeven in bochten moet je rustig doen, want uitbreken dat wilt deze 421 pk-sterke pony car heel graag.

Omdat de motor van de GT iets meer CO2 uitstoot, komt er een half tonnetje aan extra belasting om de hoek kijken. De Fastback GT 5.0 V8 is te koop vanaf €115.200 (de ‘zuinigere’ automaat is te koop vanaf €108.600).

De Mustang is binnenin overduidelijk meer retro dan van buiten. Het interieur is grof, schakelaars als knoppen, een grote witte/rode om de Mustang te starten. Aan alles zie je dat je niet in zomaar een auto zit.

Bij een Amerikaanse auto denk je aan een afwerking van hard kunststof, de Mustang heeft dit ook wel iets. Echter, je rijdt ook niet in een of andere luxe Europese auto, maar in een grove Amerikaan!

Meerijden met de Mustang

We zijn langs twee lezers van Gewoonvoorhem gereden om deze twee heren met trots de 2.3 én de V8 Mustang te laten zien. Natuurlijk waren we benieuwd wat zij van de nieuwe Mustang vonden en hoe zij de rit ervaren hebben:

Ruben: “Het rijden in de mustangs was heel gaaf! Met de power van deze wagens is geen ritje saai. Bij het kleinste beetje gas word je al achter in je stoel gedrukt. En dan heb ik het nog niet gehad over het geluid wat zowel de 2.3 als de 5 liter produceert. Dit is heerlijk, de kleine grom van de 2.3 en de heerlijke brul van de 5 liter.

Qua uitstraling zeggen de foto’s denk ik wel genoeg. Heel mooi hoe je details van de oude mustang terug ziet in de nieuwe! Ik heb echt van elke minuut in deze 2 beesten van auto’s genoten!”

Youri: “Een ritje in “the poor man’s Ferrari”, oftewel: de Ford Mustang! Wat een gave ervaring is dat! Ik begon in de GT, waarom? Een 5 Liter V8, moet ik meer zeggen? Wat een beest van een auto! Meer dan voldoende vermogen, en dat geluid.. Geen geluidsysteem nodig in die auto.

Vervolgens naar de 2.3 Liter Eco-Boost, van een V8 naar een 4 cilinder. Dat viel me alles behalve tegen! Wat een kracht wordt er uit dat, in verhouding kleine, blok geperst. Ook dat was optimaal genieten! En dan heb je nog de looks natuurlijk, een echte muscle car! Alles samen zorgt voor een big smile, van begin tot eind!”

Dat de Mustang populair is kunnen we wel zien aan het aantal bestellingen. Inmiddels staat de teller in Europa op meer dan 13.000. We kunnen wel zeggen dat de Mustang zijn looks terug heeft gevonden, wat een dikke auto! Maar ook het rijden in de auto’s is prachtig. De V8 is natuurlijk de baas, maar ook de 2.3 Ecoboost is geen watje. Helaas is het geluid wel stukke minder agressief dan de V8, maar zeker niet verkeerd.

Wel merk je dat de auto uit een land komt waar de wegen en parkeervakken nét wat breder zijn, desalniettemin als je in een Mustang rijdt, rij je ook echt in een auto. Mensen gaan voor je aan de kant, kijken om of steken hun duim op, kortom: Heerlijk!

De nieuwe Mustang is te bestellen vanaf 52.800 euro en helemaal naar eigen wens te personaliseren. Meer informatie op Ford.nl.

Prijzen

Fastback 2.3 EcoBoost – € 52.800
Fastback 2.3 EcoBoost automaat – € 76.840
Convertible 2.3 EcoBoost – € 59.240
Convertible 2.3 EcoBoost automaat – € 80.940
Fastback GT 5.0 V8 – € 115.200
Fastback GT 5.0 V8 automaat – € 108.600
Convertible GT 5.0 V8 – € 122.600
Convertible GT 5.0 V8 automaat – € 116.560

*Consumentenprijzen inclusief BPM en 21% BTW.