Cars & Bikes

Gereden: Porsche 718 Boxster

Na de Porsche Carrera S was het nu tijd om eens een kleinere telg uit de familie te proberen. De nieuwe Porsche 718 Boxster, totaal geen straf met zonnetje aan een strak blauwe lucht!

De meningen over de Cayman & Boxster waren vaak verdeelt. De één vind het een prachtauto, de ander een net-niet Porsche of meer een auto waar je je vrouw in laat rijden. Geldt dat voor de nieuwe Cayman & Boxster 718 ook?

De naam doet de lat ieder geval hoog leggen. Een die zijn reputatie opbouwde tot de jaren ’60 waarbij de 718 modellen meer dan 1.000 raceoverwinningen binnenhaalden. Ik hoor je al denken, maar maakt het dat dit model de 718 naam draagt? Een van de key-features van de 718 was de 4 cilinder boxermotor in het midden van de auto. Het lage centrale zwaartepunt voegt daarin erg bij aan een goede wegligging en wendbaarheid.

Een 4 cilinder?

Ja een viercilinder in een sportieve Porsche. Mocht je hier twijfels over hebben, deze vallen meteen weg wanneer je de auto start. De variant die wij reden had de 2.0 liter motor met 300 pk zonder sportuitlaat, de S variant beschikt over 2.5 liter met 350 pk. Ook zonder sportuitlaat komt de auto goed tot leven wanneer je de sleutel omdraait waarbij het geluid positief verrast. Het koppel van 380 nm dat a beschikbaar is vanaf 1900 rpm in combinatie met de PDK, die altijd in de top meedoet qua automaten, zorgt voor een rappe en toch soepele acceleratie van 4,9 seconden van 0-100.

Voeg hier nog het Sport Chrono pakket aan toe met het adaptieve onderstel waardoor je uit de verschillende rij-modi kunt kiezen (Normaal, sport en sportplus) met daarbij het leukste knopje bij Porsche op dit moment: de Sport Response knop. Na het indrukken van deze knop zet de auto alles voor 20 seconden strak om direct zo veel mogelijk performance te kunnen leveren. Denk hierbij aan tussensprintjes, inhaalmomenten of een aantal mooie bochten die op je pad komen. (Heerlijk!)

Het interieur

Het interieur is wat je van de premium Duitse merken verwacht… top! Op de afwerking en logische indeling van alle instrumenten is zoals gewoonlijk weinig op aan te merken. De materialen die gebruikt worden zijn van hoge kwaliteit en er is niks waar je het gevoel van krijgt “ow hier hebben ze geld op bespaard”. De auto zit lekker en is in normale modus comfortabel genoeg om lekker mee te cruisen.

Op het dashboard is één van de tellers ook te gebruiken voor het navigatiescherm, als het aan ons ligt gaan alle automerken asap digitale dashboards integreren, het is gewoon top en geeft de auto een extra dimensie.

Hoe is de auto in de praktijk?

Wij hadden nog niet veel cabrio`s gereden.. maar oké! wat is dat lekker met het zonnetje op je gezicht en de wind door je haren. Zeker in een lekker sturende en goed uitziende auto als de 718 Boxster. Het dak gaat vlot open en dicht, iets wat geen overbodige luxe is in dit segment. Ook qua laadruimte verrast de 718. Met zowel voor als achter opbergruimte is er meer dan genoeg ruimte voor een aantal handbagage koffers, perfect voor een weekendje weg.

Eindoordeel

Is de Boxster alsnog de “net niet” Porsche of de auto die je aan je vrouw geeft? Nee, de 718 zet een nieuwe benchmark voor de Boxster. Sterker nog, hij begint aardig dicht tegen zijn grote broer, de Carrera, aan te klimmen. Het bredere, agressievere design en lekkere kont heeft van de Boxster mannelijker gemaakt dan ooit te voren. Dit in combinatie met de geweldige wegligging door het ideale zwaartepunt en goede bruikbaarheid is dit misschien wel de “best buy” op dit moment! Wel adviseren we een setje mooie velgen, deze dragen erg bij aan de looks!

De vanaf prijzen van de verschillende Boxster modellen zijn:
718 Boxster handgeschakelde zesbak € 67.800
718 Boxster PDK € 68.395
718 Boxster S handgeschakelde zesbak € 86.368
718 Boxster S PDK € 82.900

Watch on YouTube