Cars & Bikes

Gereden: De nieuwe Mazda CX3, Kodo powerrrr

Recent heeft Mazda de CX3 gelanceerd, een crossover die de strijd aan moet gaan met populaire modellen als de Nissan Juke, Peugeot 2008 en de Renault Captur. Heeft Mazda erg naar de concurrenten gekeken bij het ontwerpen van dit model? Nee, juist niet!

Design

Om te beginnen met het design, Kodo-design zoals ze het zelf noemen, is Mazda altijd opzoek naar vernieuwing, en dat lukt erg goed! Met een opvallend maar toch herkenbaar uiterlijk springt de CX3 er zeker tussenuit. Met uitgesproken, gestroomlijnde lijnen, opgeklopte wielkasten en een opvallende snuit valt alles toch wel erg lekker samen. Die filosofie is ook meegenomen naar het interieur waar met vele design features een innovatief maar toch rustig interieur neergezet wordt waarbij stijl een hoofdpilaar blijft binnen het ontwerp. Een mooi voorbeeld hiervan vinden wij de roosters van de airco. Drie ronde die opvallend zijn in het interieur, om de lijn voor de passagiersstoel mooi door te kunnen trekken is 1 rechthoekig rooster ingebouwd die je pas opvalt wanneer je er op let.

Is dit onopgemerkt gebleven? Nee zeker niet, sinds 2015 heeft de CX3 al 2 prijzen ontvangen voor zijn unieke en vooral mooie design; de Red Dot Product design award en de Auto Zeitung Design Trophy.

 

Motorisch

Motorisch is er te kiezen uit 2 benzine varianten met 120 en 150 pk en een dieselvariant met 105 pk waarbij er bij de 150 pk sterke benzine ook gekozen kan worden voor 4-wiel aandrijving. Voor de leaserijders is de CX3 te rijden met 20% bijtelling, niet geheel onbelangrijk ;).

Mazda heeft ervoor gekozen om niet met de turbo generatie mee te doen en blijft bij atmosferische blokken. Hierdoor blijft de auto in “echte wereld rijden” toch zuinig en blijft dichtbij de fabrieksopgaven, tussen de 5.8-6.4 l/100km, afhankelijk van welk model. Daarnaast hoef je de auto niet in z`n toeren te janken om het vermogen eruit te krijgen.

Innovatie

Niet alleen in het design maar ook in de systemen in de auto blijft Mazda innovatie toepassen. Met technologieën als SKYACTIV-technologie die dynamische rij eigenschappen toevoegt, vele veiligheidssystemen, adaptieve cruise control (niet op alle pakketten), blind spot monitoring, smart city break support, automatisch dimmend groot licht, heads-up display en adaptieve bochtverlichting. Zaken die vaak pas op duurdere modellen terug ziet komen.

Nu zelf rijden

Toen er een uitnodiging op de mat viel om zelf maar eens de CX op de wegen rondom Barcelona te testen zeiden wij natuurlijk geen nee! Maar hoe hebben we de auto zelf ervaren. Eenmaal aangekomen op het vliegveld stonden de verschillende modellen mooi op gelijnd en klaar voor gebruik. Aangezien voorkeur gegeven kon worden kozen we maar voor de dikste die er te krijgen was; de 150 pk sterke benzine variant met GT-M pakket (waarbij de Bose geluidsinstallatie voor menig lekkere deuntjes zorgde). Deze variant beschikte tevens over de automaat en 4-wiel aandrijving.


Eerst maar eens de stad door en via de snelweg richting de bochtige wegen. In de stad reed de auto als een zonnetje, maar wanneer we eenmaal op de snelweg kwamen en af en toe moesten accelereren voelde het blok toch iets onrustiger aan dan verwacht voor een atmosferisch blokje. Dit gevoel nam toe op het moment dat we in de bochtige bergweggetjes de auto eens even goed aan de tand voelde. Los daarvan lag de auto wel heerlijk op de weg en kon sportief door de bochten gestuurd worden waarbij elke bocht weer een genot was!

Toen het tijd was voor een autowissel pakte we de handgeschakelde 120 pk sterke benzine variant en WOW… wat een verschil was dat! Hoe gek het ook klinkt, met 30 pk minder voelde de handgeschakelde versie veel meer solide en krachtiger aan. Waar bij de automaat de auto te vaak in te hoge toeren zat en het gevoel gaf van vermogensverlies vielen al deze twijfels weg. Zowel op de snelweg als in de bergen was het een genot om met de handgeschakelde variant te rijden.

Conclusie

Een heerlijk leuke auto met opvallend design, fijne rij eigenschappen en leuk om in te sturen. Voor een vanaf prijs van een kleine 21.000 is de auto redelijk scherp geprijsd. Wil je alle opties erop hebben zal je wel rond de 30.000 gaan zitten maar, zelfs dan, krijg je veel waar voor je geld.

Zoals je al aan voelt komen, wij raden de automaat met 4-wiel aandrijving af, voor ons gevoel is er teveel vermogensverlies en voelt de auto een stuk minder solide aan. De 120 pk sterke handgeschakelde versie met voorwiel aandrijving rijdt een stuk fijner en scheelt je nog wat poen ook!

Ben jij nieuwsgierig geworden? Neem anders even een kijkje op de website van de Mazda CX3