Cars & Bikes

Gereden: Jeep Grand Cherokee SRT

Waar we eerder de meest luxe SUV reden, de Bentley Bentayga en één van de betere allrounders, de brute Range Rover Sport SVR was het nu tijd voor de Jeep Grand Cherokee SRT om te laten zien wat hij waard is.

Een echte amerikaan, dat is iets wat gelijk bij je opkomt. Van het brute voorkomen, de powerbuldge op de motorkap en de semi-foute chromen velgen die bij deze tank prima kunnen.

Tank? Jazeker, met een gewicht van 2400 kg is dit niet bepaald een Lupo. Om dit gevaarte in beweging te krijgen is er een dikke 6.4L V8 HEMI ingelegd die 468 pk en 624 nm aan koppel levert, maar wat doet deze auto nu met je als je er in rijdt? 

Als één ding opvalt is het wel: de Amerikanen beginnen het steeds beter te snappen als het op interieur aankomt. De afwerking is vergeleken met het verleden sprongen vooruit gegaan en we zien steeds meer premium materialen voorbij komen. Zo heeft de SRT ook genoeg carbon verwerkt om een nog sportievere feel te geven.

Voelt het interieur aan als €170.000, de prijs die je in Nederland voor deze bruut moet betalen? Dat net niet. Maar dat is mede de schuld van de overheid aangezien €80.000 hiervan direct richting de staat mag als BPM. Los hiervan is het interieur lekker ruim, de stoelen zitten erg comfortabel en alles is lekker functioneel.

Overigens mogen we de geluidsinstallatie van Harman Kardon zeker niet overslaan. Deze 19 speaker installatie zorgt voor een uitermate goed geluid. Dat moet ook wel, want anders zou je nooit naar iets anders dan de dikke V8 willen luisteren.

Het uiterlijk van de SRT is zo lekker fout dat het gelijk weer klopt. Zelf hadden we niet verwacht dat deze auto zoveel aandacht zou trekken als dat hij doet. En ja, de echte fun begint wanneer je je rechter voet volledig tot de bodem plankt.

De gigantische V8 katapuleert je in 5 seconden van 0-100 maar de ervaring van tot 0-50 is misschien nog wel indrukwekkender, dat voelt letterlijk alsof je afgeschoten wordt. Verkeer dat naast je staat bij een verkeerslicht is simpelweg keer op keer verbaasd over de snelheid waarmee het rode monster wegschiet, een acceleratie die niet ophoudt tot de 260 km/u.

Ga je dit terugzien in het verbruik? Jazeker. Met een opgegeven gemiddeld verbruik van 1 op 7 is dit niet bepaald een zuinige jonge. In de praktijk komt het zelfs nog iets lager uit en zaten wij rond de 1 op 5-6. Nu moeten we wel toegeven dat we niet bepaald hoog ingezet hadden op zuinig rijden.

In de bochten is de Grand Cherokee SRT nog best oké! De verschillende rij-modi passen ook het onderstel aan. Hierin vonden wij de trackmodus toch wel het leukst. De klappen die de versnellingsbak maakt bij hard accelereren en de stuggere setting kietelen toch een beetje de Max Verstappen in je. Wel valt het gevoel met de weg wat tegen, wat zich vooral terugvertaald in het stuur.

Waarin is de Cherokee SRT nu eigenlijk de beste? Is het de meest luxe? Nee.. Is het de snelste? Nee… Heeft hij de meeste pk’s? Nee…. Maar toch klopt de formule van deze auto en die komt met het antwoord: Is hij het meest mannelijk? Jazeker! Als er één SUV is die jouw testosteron niveau omhoog brengt dan is het deze wel. Hij zou het Gewoonvoorhem logo zeker niet misstaan!