“Een grappig autootje” is wat veel mensen zullen denken bij het zien van deze Fiat 500 op steroïden. Wat de meesten echter niet weten is dat er veel schuil gaat achter deze auto waarmee alle pijlen gericht zijn op rijplezier. Vrouwenauto? Welnee!

1g5b1621 1g5b1628

Afgelopen zomer presenteerde Abarth de nieuwe 595 in drie uitvoeringen: de 595, 595 Turismo en 595 Competizione. Wij mochten testrijden met de handgeschakelde Competizione die heerlijk opvallend is uitgevoerd. Vuurrode lak, Abarth striping, 17 inch zwarte velgen en 4 uitlaatpijpen die het uitschreeuwen als je het gaspedaal indrukt. En kijk eens naar die versnellingspook, wat een heerlijke details.

1g5b1577  1g5b1579

De door ons gereden Competizione uitvoering weegt net over de 1000 kilo en krijgt standaard een 1.4 Turbojet motor met 180 pk in het vooronder. Verder is hij uitgerust met Koni schokdempers, Brembo remmerij, een Record Monza uitlaatsysteem, Sabelt kuipstoelen en een heerlijk stuurwiel met half leder-alcantara bekleding. Wat direct opvalt bij het zitten is dat de stoelen vrij hoog geplaatst zijn. Dat voelt wat vreemd dus een goede zit vinden is van groot belang. Ben je eenmaal aan het sturen valt dat eigenlijk helemaal weg, de stoelen bieden voldoende ondersteuning en het onderstel houdt de koets mooi recht.

1g5b1583 1g5b1581

Wat Abarth feitelijk heeft gedaan is de Fiat 500 aanpassen met alles wat nodig is om de bestuurder zo veel mogelijk rijplezier te bieden zonder het praktische nut van een auto uit het oog te verliezen. Wij vinden dat ze dat uitstekend is gelukt, de auto weet je echt te pakken en te betrekken bij het rijden. Mede door producten van specialisten te gebruiken zoals de schokdempers, de uitlaat en de remmen krijg je een auto die helemaal is geperfectioneerd. De “heb factor” is groot, net zoals de prijs. Voor een standaard Competizione uitvoering kom je al boven de €30.000,- uit. Maar laat je niet tegenhouden om los te gaan in de configurator.

1g5b1623 1g5b1619 1g5b1620