Cars & Bikes

Gereden: de 5 dikste auto’s die we in 2017 hebben mogen testen

Op het gebied van wheels is 2017 meer dan goed voor ons geweest. We hebben verschillende auto’s mogen testen en dat heeft mooie ritten opgeleverd. Wij lichten 10 auto’s uit waar we het afgelopen jaar een review voor hebben geschreven.

[internal_link post=21585]

We trappen af met een auto waar we een bijzonder onderbuik gevoel van kregen: de Jaguar F-Type V8 R AWD. Wat een gave auto was dit om in te rijden en dat vindt iedereen om je heen ook. Tientallen nekken verdraaien op de snelweg, tijdens het tanken krijg je genoeg complimentjes, mensen blijven staan om je weg te zien rijden, maken foto’s of volgen je zelfs met een Go-Pro. Hebben wij iets negatiefs kunnen vinden? Mmmm 2 stiksels in de rug van de stoel waren naar onze mening iets te dik en “voelde” we na een lange zit. Ach, als dat het enige is? Dat zegt genoeg ;)…

Met 550 pk is het hier misschien een overkill en tja je staat wat vaker aan de pomp… Nederland is ook nog eens prijstechnisch erg onvriendelijk tegen deze zware varianten. Om die reden zal de V6 hier veel vaker verkocht worden. Speelt geld geen rol dan adviseren wij je toch de V8! De 4 uitlaten, het zwaardere V8 geluid en daarbij de mind-boggling performance maken de auto nog net even iets bruter!

[internal_link post=39212]

De RS6 is de ultieme avant, gezinsauto en/of alleskunner. De gemiddelde supercar hou je bij terwijl je je hele gezin aan boord kunt hebben en trek je er zelfs met het Quattro systeem dik uit wanneer het weer een beetje tegenzit. Ondertussen kun je prima cruisen waarbij de luchtvering zorgt voor een comfortabele feel en moet je ook nog eens een hoop spullen meenemen, er is genoeg ruimte achter. Je hoeft je er niet in te schamen als je ermee door Monaco rolt en wil je ermee op wintersport ben je de baas in de bergen. En tja… komt het jochie dan weer bij je naar boven gooi je de RS6 lekker in dynamic mode en kun je de hooligan uithangen waarbij je iedereen in je achteruitkijkspiegel ziet verdwijnen.

Dit komt natuurlijk wel met een prijs. De RS6 Performance is te verkrijgen €155.590,-. De variant die wij bij ons hadden had zo goed als alle opties erop zitten en kwam uit op zo`n € 192.000,-. Ja, inclusief de bruut klinkende Akrapovic uitlaat van bijna 10k!

Je zal vast denken: dan moet ik wel echt diep in de buidel tasten. Maar dit is niet het geval. Wat is er nou bruter dan werken aan een eigen auto? Precies… niks! Schaf een tweedehands Audi aan en steek je handen uit je mouwen. Tover je tweedehands bak om tot een bruut beest.

[internal_link post=40457]

Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen de “normale” F-Type R en de F-Type SVR?

Laten we beginnen met de V8, die heeft een boost gekregen van 25 pk, wat het totaal opschroeft naar 575. Qua aerodynamica zijn er ook stappen gemaakt. Zo heeft de SVR een flat-underbody en een actieve spoiler. Neem je het hele carbon pakket, dan maak je jouw SVR toch even 55 kilo lichter dan een standaard F-Type R.

Ook het onderstel heeft wat tweaks gekregen om onderstuur tegen te gaan en tegelijkertijd wat comfortabeler te maken dan de R. Oja… en mocht de F-Type R niet luid genoeg voor je zijn? (onmogelijk) De SVR is met zijn titanium uitlaat, die overigens 16 kilo lichter is, nog luider dan zijn voorganger. Dit kan gewoon niet legaal zijn….

[internal_link post=41703]

Wanneer je de nieuwe variant van de Mazda MX-5 RF vergelijkt met de eerdere versies kan er geconcludeerd worden dat de MX-5 een stijlvolle facelift heeft gekregen. We werden nieuwsgierig en wilden weten waarom en hoe het nieuwe design van de Mazda tot stand is gekomen. Daarom interviewden we Masahi Nakayama, Program Manager en Chief Designer van de Mazda MX-5 om hier antwoord op te krijgen.

Uiteraard werd de Mazda MX-5 RF ook uitgetest en eerlijk is eerlijk: wat een brute auto zeg. Zo is de nieuwe Mazda MX-5 RF verkrijgbaar in twee verschillende versies: een 1.5L met 131 pk/96 kw en een 2L met 160 pk/118 kw. Wij hebben (natuurlijk)de 2L versie uitgebreid getest, want wanneer je in Barca bent moet je natuurlijk wel scheuren. Het weer zat helaas niet mee, want het asfalt was kleddernat. Echter werd de pret niet bedorven dankzij de achterwielaandrijving waar de auto over beschikt. Zo konden we elke seconde en elke meter genieten van de nieuwe Mazda.

[internal_link post=48433]

De Model X is echt een hele indrukwekkende verschijning. Dat de auto groot is brengt wel wat nadelen met zich mee. Een parkeerplek vinden langs de gracht is wat lastig en ook in smalle steegjes is het goed opletten.

De auto rijdt heerlijk, op de snelweg zweef je over de weg met bijna geen geluid. Ook binnen de bebouwde kom weet de Model X de bochten ook met comfort te nemen. Elke keer als we de Model X instapten kregen we een lach op ons gezicht.

De Tesla Model X is er vanaf 101.235 euro, hiervoor krijg je de 75D. De 90D waar wij in reden is verkrijgbaar vanaf 113.285 euro. Wil je een grotere accu dan kan je gaan voor de 100D, deze is te koop vanaf 120.185 euro. Wil je voor performance? Dan moet je natuurlijk voor de P100D gaan, daar hangt echter wel een behoorlijk prijskaartje aan: 172.785 euro.

Check alle auto’s die we hebben mogen testen in onze Gereden-rubriek.