Cars & Bikes

De Ford Mach 40 is de liefdesbaby van een 1969 Ford Mustang en GT40

Ford Mach 40

Zoals je misschien al weet zijn wij niet vies van een willekeurig eerbetoon aan gruwelijke weg-monsters, vette klasbakken of echte classics. Je mag ons er dan ook wel op vertrouwen dat we verslag doen van de pareltjes uit de wereld van motorgeronk en gierende banden. Wat te denken van deze eenmalige creatie die een goede schatting geeft over hoe het eruit had gezien als de motor van de Ford Mustang in het midden werd gezet:

Mach 40-project

Je zou zeggen dat je deze in elke categorie kunt plaatsen. Ze wordt de Mach 40 genoemd en is in wezen een mashup tussen een Mustang Mach 1 uit 1969 en een Ford GT uit de eerste generatie. Het idee komt niet van Ford zelf, maar van een privé-zaak. Het Mach 40-project is namelijk het geesteskind van een Terry Lipscomb, een ingenieur wiens nieuwsgierigheid en passie niet lijken te zijn aangetast toen hij overstapte naar zijn pensioen.

Het laaghangende voertuig meet slechts 109 cm hoog, wat iets meer is dan de originele GT40 die de build ervan heeft geïnspireerd. Maar dat is nog steeds marginaal lager dan de hoogtes van de nieuwere Ford GT’s. Het is een prestatie die alleen mogelijk is door de motor naar achteren te verplaatsen.

Til die glansende kap op en je zult de 5,8-liter V8 van de originele Mach 1 niet vinden, omdat het te moeilijk zou zijn geweest om hem om te draaien. In plaats daarvan werd er een 5,4-liter supercharged V8 uit een 2006 Ford GT geplaatst. Wat ook niet misselijk is, is het vermogen van maximaal 860 pk, met flex-brandstofcapaciteit om ethanol te laten verbranden waar het beschikbaar is.

Gran Turismo Sport

Alles bij elkaar zorgt het voor een heel interessant stel wielen. Geen wonder dat de programmeurs bij Sony en Polyphony Digital het zagen passen in de nieuwste update van Gran Turismo Sport. Wat weer een gelukje voor ons betekent, want met slechts één exemplaar ooit gemaakt, is dat ongeveer de enige reële kans om deze unieke machine te besturen.

Bron: Carscoops