Ducati heeft een nieuwe symfonie van 100% Italiaans vermogen en emotie gecomponeerd. De Panigale V4, met een cilinderinhoud van 1103 cm3 en 217 pk een perfecte afstemming tussen design en felle spierkracht, is het boegbeeld van de productielijn superportbikes. De Italiaanse motorfietsfabrikant uit Bologna onthulde hun nieuwste en beste tweewielige meesterwerk tijdens de EICMA-motorwedstrijd in Milaan afgelopen week.

MotoGP

Met de vuurrode Panigale kom je het dichtst in de buurt van wat jouw favoriete MotoGP-racer op de track ervaart. De Panigale heeft een V4-indeling van 90 graden die is geïnspireerd door de Ducoto-MotoGP-motor. De Desmosedici 90-graden V4-motor lijkt vrijwel identiek aan de MotoGP-motor en heeft hetzelfde ontwerp. De Panigale heeft een V4 Desmosedici Stradale-motor die 217 pk levert, maar als je nog meer kracht nodig hebt, biedt Ducati de Panigale 1409 Speciale. Die dankzij een titanium race-uitlaat van Akrapovic een vermogen van 229 pk levert. De V4 Panigale, die een drooggewicht van 175 kilo heeft, genereert 91,5 lb.-ft. koppel en pieken bij 13.000 tpm.

Remmen

Het blijft natuurlijk de vraag of het wijs is dat een de gewone sterveling zich kan ontfermen over zoveel kracht, maar om dit beest in toom te houden kan de rijder beroep doen op Ducati Brembo Stylema-remmen met krachtige M50 monobloc-remklauwen en instelbare Showa omgekeerde vorken. Deze straatraket beschikt ook over het Bosch ABS-systeem, uitgerust met “Cornering”. De prachtige machine heeft Ducati Slide Control en Ducati Traction Control EVO om ingrepen preciezer en sneller te maken.

Op waarde geschat

Ducati leverde geen prijs op voor de V4 Panigale, maar ze kost waarschijnlijk meer dan het huidige Panigale 1299-model, dat begint bij 17.000 euro. Dit is dus de prijs die je betaalt voor een massaproductie-consumentenfiets die bijna klaar is voor de grand prix. Zorg ervoor dat je deze glorieuze rit niet mist.