Cars & Bikes

Dit maakt de anatomie, choreografie en het secondewerk bij een pitsstop zo cruciaal

Hoewel bestuurders het gezicht en de sterren van de sport vormen, is en blijft Formule 1-race een teamsport. De nauwkeurig geplande, op de millimeter uitgestippelde perfecte choreografie van een moderne pitstop is essentieel om de teams te helpen hun racestrategie succesvol uit te voeren. In een F1-context hebben we het dan over vervanging van de banden van een auto, vervanging van beschadigde onderdelen, de aanpassing aan voorvleugels en sinds dit jaar weer bijtanken.

Watch on YouTube

Besef bijvoorbeeld dat Verstappen de Grand Prix van Groot-Brittannië als derde had kunnen eindigen als hij niet uit voorzorg nieuwe banden had gehaald, om het lot van de Ferrari’s (die de laatste twee ronden lek reden) te ontlopen. In scenario’s waar het allemaal iets voorspoediger gaat is de duur en het secondewerk bij een stop een van de meest intense en gespannen elementen tijdens een Grand Prix of andere Formula One Auto Race. In feite worden autoraces vaak gewonnen of verloren door de prestaties van het pitspersoneel. Het verschil tussen een podiumpositie of andere regionen in het klassement kan namelijk een kwestie zijn van seconden – of zelfs milliseconden.

[internal_link post=58121]

Gezien het belang van de pitstop is het misschien niet verrassend dat het pitspersoneel heel wat tijd stopt in het perfectioneren van de handelingen. Het proces waarin de mechanica omhoog en omlaag in de pitsbaan gaat om de routine uit te voeren speelt zich af in een recordtijdsbestek van twee seconden! In die paar seconden worden een groot aantal acties uitgevoerd door een Formule One pit crew van maar liefst 18 man, met ieder een specifieke taak. Hier zijn ze afgebroken:

1 lap

De racestrategie wordt alvorens de race al bepaald, dus de bestuurder weet wanneer hij de pit moet binnenrijden. De bevestiging wordt één lap voordat de stop is gepland via de radio gecommuniceerd. Note: voorheen was tanken ook een onderdeel van de pitsstop, dit is nu niet meer het geval, toch hebben we dat in onderstaand schema meegenomen.

-10 secondes

De auto komt in de putbaan

-3 secondes

De auto nadert de garage

0 secondes

De auto is stil en de bestuurder zet hem in zijn vrij en houdt zijn voet op de rem

1 secondes

Wanneer de F1 tot stilstand is gekomen verhogen de voor- en achterkluis mannen de auto met hun jacks op de grond, hierbij is van belang dat de wielen geen mogelijkheid meer hebben om  te spinnen. In een splitseconde gebruikt het wielpistoolpersoneel tegelijkertijd de luchtpistolen om de wielen te ontdoen en nieuwe terug te zetten; De tanker moet met 1,5 seconden verbonden zijn

2 secondes

Wanneer de brandstof wordt getankt heeft de wagenbemanning zijn werk al gestart. Alle vier de wielen worden in een fractie van 2,5 seconden van de auto gehaald waarna de “wheel-on-bemanning” begint met het plaatsen van nieuwe wielen. Een ander bemanningslid maakt de bestuurders helm schoon

3 secondes

De nieuwe wielen zitten er na 3,5 seconden weer aan en het wielpistoolpersoneel leunt naar voren om de moeren vast te zetten. Als ze klaar zijn brengen ze een hand om te betekenen dat alles goed is

4 secondes.

Alle vier de wielen zijn veranderd, waardoor de auto weer geland wordt en het personeel van de auto wegdraait. Nu wacht iedereen dat het tanken moet worden afgerond

5.5 secondes.

De “lolipop man” signaleert aan de bestuurder om de eerste versnelling te selecteren, terwijl het tanken verder gaat

6,5 secondes.

De brandstofslang komt uit, en de bestuurder moet binnen 0,3 seconden van de brandstofslang af kunnen schieten

7 secondes.

De coureur en auto vervolgen de race. De brandstofklep sluit automatisch en de banden van de auto zijn voorverwarmd om de bestuurder te laten versnellen zonder gevaar.

[internal_link post=58133]

Brandstof

Zoals je waarschijnlijk al opgemerkt hebt kan de pitstop in tijd nogal variëren, waarbij het vooral van belang is of er wel of geen brandstof moet worden bijgevuld. In principe werd tanken in de Formule 1 vanaf 2010 verboden, maar de FIA en de Formule 1-teams zijn het met elkaar eens geworden dat bijtanken wordt geherintroduceerd. Daarnaast moeten de motoren hoogtoeriger en luider worden voor meer brute entertainment.

Wij Nederlanders moeten echter helemaal nooit meer willen tanken in de Formule 1. Op 31 juli 1994 brak op het circuit in Hockenheim namelijk de hel los toen het bijtanken bij Jos Verstappen niet helemaal geheel volgens plan verliep. Een grote hoeveelheid benzine sproeide over de Benetton van Jos en een fractie van een seconde later ontstond er een gigantische brand in de Benetton-pit. De spectaculaire beelden van het incident waar Verstappen Senior op miraculeuze wijze met een paar kleine brandjes aan het gezicht vanaf kwam zie je hieronder:

Watch on YouTube