Uncategorized

Boekhouden, tja dat moet ook gebeuren

Boekhouden, boekhouden, boekhouden, hoofdpijn maar het moet gebeuren! Doe je het zelf of ben je van plan het zelf te doen is dit iets wat zeker niet onderschat moet worden. Onderzoek toont aan dat een ZZP’er al snel 80 uur per jaar kwijt is aan dit, o zo niet, leuke klusje.

Hier een paar tips om te zorgen dat je boekhouding goed zal verlopen;

1.
Open een aparte rekening zodat privé en zakelijk betalingsverkeer niet met elkaar in de war raakt. Verder is het makkelijk om zo min mogelijk cash te betalen, hou alle bonnetjes bij elkaar en zorg dat BTW bedragen altijd duidelijk vermeld staan.
2.
Bij het opmaken van een schema dient er goed nagedacht te worden over welke rubrieken er nodig zijn om bij te houden. Denk hierbij aan zaken als; huisvesting, inventaris, materialen, bedrijfsauto, financieringskosten, afschrijvingen, voorzieningen, personeel, algemene kosten, privé uitgaven, verkregen en betaalde btw en ga zo maar door. Hiervoor zijn ook handige tools online te vinden die het een stuk makkelijker maken.
3.
Houd bij de winst- en verliesrekening rekening met zaken als openstaande facturen (debiteuren) nog te betalen leveranciers (crediteuren) de voorraden.
4.
Probeer je boekhouding up to date te houden en dus iedere maand hier even tijd aan te besteden. Ook is het overzichtelijk om elk jaar opnieuw te beginnen zodat de informatie geordend en overzichtelijk te bewaren is.
5.
Heb je nou geen zin om al die tijd en moeite in je boekhouding te stoppen? Er zijn ook alternatieven die door middel van online boekhouden je grotendeels ontzorgen. Tegen een vast maandelijks bedrag zorgen zij voor een boekhouding die up to date is, het enige wat je hoeft te doen is de bonnetjes en facturen doorsturen. Ook doen zij de belastingaangifte, geven zij je inzicht in kerngetallen en staan zij klaar om deskundig advies te geven.

Wij gokken dat een ondernemer veel liever bezig is met ondernemen en dat #5 de beste tip is.