Al sinds mensenheugenis gaan sport en alcohol hand in hand. Denk aan een paar biertjes na die winnende goal die je maakte, een avondje uit met je gym-buddy of het kijken van een voetbalwedstrijd met een pilsje in je hand.

Alcohol na het sporten?

Volgens Ryan Kohler, voedingsdeskundige op de Colorado University Sports Medicine and Performance Center, leidt alcoholinname na het sporten tot potentiële negatieve effecten op herstel en de daaropvolgende prestaties.

Op lange termijn is het regelmatig drinken van alcohol nadelig. Dit verstoort namelijk onder andere het spierherstel en het immuunsysteem.

Volgens een ander onderzoek, wat in 2014 gepubliceerd is, was een post-workout bier de belangrijkste boosdoener voor diurese (verlies van water via urine). Tevens zou het een slechte invloed hebben op je balans en reactietijd. Hoewel de laatste twee je wat meer zullen zeggen, moeten bij het eerste punt de alarmbellen gaan rinkelen bij mensen die fitness serieus nemen.

In een aparte studie in 2014 is bewezen dat alcohol de anabole reactie in de skeletspieren onderdrukt. Hierdoor wordt het herstel en de groei van de spier geremd, wat latere prestaties zal beïnvloeden op een negatieve manier. Verder heeft de studie de conclusie kunnen trekken dat alcoholgebruik de eiwitsynthese in de spiercellen remt.Laat dit nou net de basis voor de spiergroei zijn.

En als je denkt dat een post-workout bier voldoende aanvulling is voor je koolhydraten, dan zit je goed mis! USDA ontdekte dat een gemiddeld biertje slechts 13 gram koolhydraten bevat. Terwijl voedingsdeskundigen als Kohler je zullen vertellen dat een gemiddelde fitness junkie een koolhydraatinname van ongeveer 100-125 gram moet hebbenom effectief te zijn.

Het is beter om na je workout te beginnen met non-alcoholische dranken en een goede maaltijd. ’s Avonds kun je heus wel één biertje nemen… of twee 😉